כותרת השאלה |
הנושא |
העונה |
 |
כיצד להתמודד עם מחשבות ?
|
התשובה |
חבקוק ברוח הרבי |
שאלה
כבוד הרב שלום
כבוד הרב אני נמצא בתהליך תשובה של כמעט חצי שנה ברוך השם אבל יש דבר שמצער את ליבי וזה המחשבות שלי, אני מנסה בכוח רב לשמור על מחשבות טהורות אבל זה מאוד קשה לי אני מנסה בדרכים רבות ויש דאגה גדולה בליבי שבורא עולם לא יכעס עלי ואני לא יודע מה לעשות...
תשובה
שלום ליוסף הצדיק.
חזק ואמץ בדרכך ואל תחת.
אדמו``ר הזקן מסביר בספר התניא הקדוש שאפילו אם מגיעות לאדם מחשבות שאינן טהורות בשעת התפילה אין זה אומר שתפילתו לא תתקבל ומדוע ?
סיבת הדבר הנה שלאדם יש נפש אלוהית ונפש בהמית. הנפש האלהית מהותה יראת ואהבת ה' ואילו הנפש הבהמית מושכת את האדם לענייני העולם הזה וחומריותו וזוהי הסיבה למחשבות הבהמיות של האדם. אין בכך פסול בתנאי שהאדם ינסה ``להתגבר כארי`` על מחשבות אלה וביחוד אדם שנמצא בתהליך של תשובה כמוך וכמוני. המחשבות ילכו ויחלשו כשתסיח דעתך מהם (כדברי אדמו``ר השביעי בשיחות קדשו) וכן אמר רבנו בחיי שלב האדם נמשך לאחר פעולותיו של האדם ולפיכך כאשר תתמיד במעשה הטוב המחשבות ילכו ויחלשו ובפרט כאשר תשתדל להסיח דעתך מהם וגם אם הם לא יעלמו לגמרי אין בכך פסול מכיוון שה' יתברך ויתרומם רואה את מעשיך הטובים והוא ברא את האדם כאדם חומרי שנמשך גם לענייני העולם הזה והבליו אולם זוהי בדיוק עבודת הבינוני עליה מדבר אדמו``ר הזקן בספרו הקדוש. ישנם אמנם הצדיקים הגמורים שכל מחשבותיהם טהורות ומכוונות אל ה' יתברך וכבר הפכו את יצר הרע ליצר הטוב אולם זוהי מעלה גבוהה שקשה להגיע אליה ולא כל אחד זוכה לה אולם אומר אדמו``ר הזקן בספר התניא הקדוש שלקב``ה יש ``תענוג`` מהעובדה שהאדם מנסה להתמודד עם רצונותיה של הנפש הבהמית ומצליח להתגבר על רצונות אלה וזוהי עבודתם של הבינוניים ועל כל אדם לשאוף להיות בינוני.
בברכת התורה, הרבני משה רבפוגל
שיעור קבוע בהנהגת אדמו``ר הרי``צ חומש תהילים תניא יחזק אותך בנושא
|
|
 |
מהם שורש כל העבירות?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
מהו שורש כל העבירות וכיצג האיסוריים מוחקים אותם?
תשובה
שלום.
רצונו האמיתי של כל יהודי הנו לעשות את רצון ה' יתברך ויתעלה שמו.
לעיתים שאור שבעיסה (כינוי ליצר הרע) מפריע לאדם וגם בשעה שהוא עובר חס ושלום על רצונו של הקב``ה (רצון זה בא לידי ביטוי בדברי רבותינו הקדושים בתורה שבע``פ וע``י התורה שבכתב שנתנה לנו ממרום קודשו) ה' עמו (רק שרצונו האמיתי נמצא בגלות ואסור בידי החיצונים) כדי שיחזור בתשובה נכונה עפ``י דברי רבותינו.
על כן על האדם להתגבר באמת ולהסיח דעתו מדברי הבאי לדבר ה' שהדבקות בו הנה התענוג האמיתי וכן כל הגדרים והסיגים שאמרו רבותינו הם סעד לאדם להתחזק לעשות רצונו יתברך וכל הענוגים והשמחה של האדם צאריכים שיהיו במסגרת המותר והמצווה עליו.
בברכה, הרבני משה רבפוגל
המצפה להתקבל בתשובה
|
|
 |
כיצד מבטיחים עבודת ה' לשמה ?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
בס``ד
שלום לכבוד הרבה.
אנני מבין מהי עבודת ה'-לשם שמים, איך אפשר לעשות משהו בלי אינטרס כלל,הרי גם אם אני רוצה ``להדבק באין סוף``,זה אינטרס,א``כ-מהי מצווה לשמה ומה ההגדרה ל``תורה לשמה``?
איך עובדים על עצמנו בכדי להגיע למדריגה זו?
רוב תודות.
תשובה
שלום ליוחאי.
המענה ניתן על ידי משיקולי זמינות.
האדם הנו ``נברא`` לפיכך להדבק באין סוף אין זה אנטרס אלא זוהי תכליתו.
עבודת ה' לשמה פירושה לפי הרמב``ם בספר המדע (הלכות תשובה פרק עשירי) לעבוד את ה' ולא על מנת לקבל שכר או/ו מיראה. יחד עם זאת הרמב``ם בעצמו אומר שעל האדם לצפות לחיי העולם הבא ולעשות הכל על מנת שיזכה לחיי העולם הבא ולשם המחשה הוא מביא את דוד המלך (כמה כמה דוד לחיי העולם הבא). כך שניתן לומר שמכיוון שהאדם הנו נברא ושלמותו הנה שיזכה לחיי העולם הבא מחשבה וכוונה זו שיזכה לחיי העולם הבא איננה גורעת מעבודת ה' לשמה, כלומר מעבודה מאהבה.
בברכת חג שמח
משה רבפוגל
|
|
 |
הוספת שם פרטי לשמי הפרטי
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
שלום,
שמי הפרטי אלירן ואני רוצה להוסיף לשמי הפרטי שם פרטי נוסף שהיו לי 2 שמות פרטיים מכמה סיבות:
1.בגיל חצי שנה עברתי ניתוח בכליות.היה לי חסימה בכליות,ואני במעקב עם הכליות.
2.בגיל 14 עברתי ניתוח באשכים היה לי תסביב האשך.ואני במעקב אחרי הניתוח.
3.בגיל 16 עשיתי ניתוח להזעת יתר.אני לא במעקב עם הניתוח.
וגם בגלל שהייתי בתקופת הבית הספר הייתי ילד לא מקובל בבית הספר והייתי ילד בלי חברים וכולם היו מציקים לי מקללים אותי מרביצים לי צוחקים עליי בלי סיבה.
האם אני צריך להוסיף שם בתקווה לתשובה מהירה,
בברכה,
אלירן.
תשובה
לאלירן היקר שלום.
ראשית השם אלירן הנו שם נאה מאד שמשמעותו שמחה בה' יתברך.
לעיתים נהוג להוסיף שם למי שצריך רפואה אבל רצוי להתיעץ בנושא זה ברב המכיר אותך ואת משפחתך שכן לא השם קובע אלא מעשיו של אדם קובעים. אלה שפגעו בך צריכים לבקש את סליחתך ואני מקווה שעם הזמן הם הבינו את טעותם ועשו/יעשו תשובה על מעשיהם. הקב``ה העמיד אותך בניסיון קשה שאיננו יודעים את סיבתו, לפעמים אמרו רבותינו הקדושים ``את אשר יאהב ה' יוכיח`` וגם הם אמרו ש``הבחרות והשחרות הנם הבל`` - הדבר החשוב הנו איך האדם מתנהג בימי בגרותו (כאשר הוא איש ועומד בפני אלהים ואדם). הנני מקווה שהנסיונות הקשים שעברת בבחרותך יחשלו אותך ומהם תלמד לאהוב כל אחד ואחד מישראל. חזק ואמץ.
בברכת שנה טובה בגשמיות וברוחניות
משה רבפוגל
נ``ב
הנני מקווה שהנך לומד שיעור באופן קבוע ומה טוב ללמוד בספר ``חוק לישראל`` או/ו
השיעור היומי שנקבע לנו ע``י רבותינו הקדושים (חומש, תהילים ותניא).
|
|
 |
מה עלי לעשות לגבי התיקונים?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
שלום.
היום בערב מתבצעים תיקונים בישיבה של הרב מוגרבי בחולון.
התיקונים נוגדו על גזל ועיניים (אני פחות או יותר מבין אבל לא בדיוק).
היום תרמתי כ-520 ש``ח לתיקון נשמות.
אני חייל משוחרר, אינני עובד, אינני דתי מבית,
אבא שלי דתי, חזר בתשובה לפני כ-13 שנים, עד היום הכל נראה בעיני אימי מאד תמוהה, 'עוד הפעם אבא שלך והשטויות שלו' - על הצום של השובבים.
אני רק לאחרונה התחזקתי באמת והתחלתי להניח תפילין, אמא שלי כל הזמן אומרת לי בלשון צינית כזאת 'אתה תהיה כמו אבא שלך אתה תהיה כמו אבא שלך בסוף'
אני משער שזה מאד מפחיד אותה ואולי אפילו מדאיג, כל הקרבה שלי לדת בתקופה האחרונה (אני הולך לשיעורים..)
(זאת הדאגה העיקרית)
כל תיקון היום בערב עולה בסביבות 50 שקל...
זה סכום כסף נוסף שאני צריך להוציא בנוסף, הכספים שבעצם יש לי זה מחסכונות של ההורים שלי במשך השנים או מהפיקדון של הצבא, אני צריך לחשוב על העתיד כי אני יודע שיהיה לי קשה.
ואני לא יודע מה להחליט אני לא יודע מה החשיבות של התיקונים אני לא יודע מה אפשר לעשות במקום...
האם אפשר לקבל עצה?
תשובה
לנתנאל עובדיה היקר הי``ו שלום רב.
בשמך ``עובדיה`` מרומז שהנך עובד ה' יתברך, יתרומם ויתעלה נתנך לעבודתו יתברך. יחד עם זאת כבר אמר הרמב``ם בספרו הקדוש ``מורה נבוכים`` שהעבודות האלה שה' רוצה מאיתנו אינן קשות ואינן דורשות מאיתנו להפקיר ח``ו את כספנו, ההפך הינו הנכון הקב``ה וחכמים דאגו מאד שהאדם לא יוציא מכספו יותר מחומש ובפרט מי שהוא אינו עובד או/ו חייל משוחרר. נכון שלצרכי צדקה וחסד מקובל בחסידות להוציא יותר מחומשד לצדקה אולם כלל זה איננו חל על מי שלא בנה עדיין בית בישראל ולפיכך הנך צריך להתרכז בהכנות לבניין בית נאמן בישראל וזאת ע``י מציאת מלאכה המפרנסת אותך בכבוד ולאחר מכן נשיאת אשה יראת ה' כדי שהשכינה תשרה בביתכם.
לגבי התיקונים - האמת הינה שהרמב``ם פוסק בהלכות תשובה שעל האדם להתוודות לפני ה' יתברך על מעשים ששגה בהם באופן כזה שאף אדם לא ידע מכך ועזות פנים היא אם התגלו עוונות שבין אדם למקום ולכן נראה לי שיש בעיה בתיקונים אלה אם כי אינני יודע את מהותם וע``י מי הם נערכים, יתכן שיש מקום שאדם ישתתף בתיקון אחד כזה או שניים במשך ימי חייו אולם התיקון האמיתי הינו בחרטה על העבר ובקבלה לעתיד, כך שאין צורך להוציא כספים מיותרים על תיקונים אלה ובפרט מי שאיננו עובד עדיין. במציאות של היום אדם איננו יכול שלא לראות מלבושים שאינם צנועים רק שעליו להסיט את עיניו ולקיים ``שמירת העיניים``. הרב רבי אהרון ראטה זצ``ל כתב כמה ספרים בנושא ותוכל לעיין מעט בספריו או/ו להתבונן במה שאמר אדוננו ומורנו רבי שניאור זלמן מלאדי בספר התניא הקדוש באגרת התשובה. כמו כן להווי ידוע פסק דין הרמב``ם בהלכות דעות שעל האדם ללכת בדרך הממוצעת באופן כזה שלא יגזים לשום צד ועל זה נאמר עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר.
לאור כל זאת עצתי לך הינה:
א. להתמקד ברכישת מקצוע מועיל וישר שיפרנס אותך בכבוד.
ב. חרטה על העבר וקבלה לעתיד וכן לחשוב מחשבות חיוביות על הקמת בית בישראל.
ג. לקבוע לך מס' דקות כל יום לעיין בספר התניא הקדוש ובפרט שלושת השיעורים עליהם הורה נזר ישראל ותפארתו האדמו``ר השביעי של חב``ד אוהב ומקדש כל יהודי לדרך אבותינו הקדושים והוא רבי מנחם מלוובאוויטש וזוהי הוראה לכל ישראל.
ד. עיון באגרת התשובה ובספרו של רבי אהרון ראטה ואם תוכל לקרוא מעט בספר ``אביר יעקב`` על התורה שכן העיון בספר זה לאור קדושת בית אבוחצירא מועיל לשמירת העיניים ולהארתם.
כב``ק אדמו``ר מנחם מלוובאוויטש המליץ גם ללכת עם טלית קטן ובפרט לישון בו בלילה.
חזק ואמץ וה' יהיה בעזרך, משה רבפוגל
|
|
 |
מבקש לקבל כתובת יועצי נישואים בעלי יראת שמים ?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
שלום.
נא כתבו לי שם של יועץ נישואין.
הנני מבקש לקבל שם של גוף דתי, בברכה.
ידידיה
תשובה
שלום.
ישנם כמה ארגונים בנושא.
למשל ארגון ``נתיבות`` בראשות הרב אברהם כץ או/ו ארגון ``בינת הלב``.
זהו ארגון(ארגון ``בינת הלב``) שכולל רבנים ואנשי מקצוע. מוקד ההתקשרות פעיל
בכל יום בין השעות 2000 בערב ועד 2400 ומספר הטלפון הינו
1599590590.
|
|
 |
מה פירוש ``חוסך שבטו שונא בנו`` ?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
מה פירוש המשפט חוסך שבטו שונא בנו???
תשובה
שלום.
הפירוש הינו שעל האב להוכיח את בנו, כפי שאומר ה``שולחן ערוך`` ``ופקדת נוך ולא תחטא``. המשך הפסוק הינו ``ואוהבו שיחרו מוסר`` - הכוונה השלמה של הפסוק הינה שכאשר האב איננו מוכיח את בנו ואיננו בוחן את דרכו הבן יכול ח``ו לצאת לתרבות רעה, לכן על האב להוכיחו כפי מה שראוי לנער. בזמן הזה השתנו דרכי ההוכחה ועדיף ורצוי להוכיח את הבן גם כן בדרכי נועם, כפי שראוי להוכיח אנשים שאינם מבני משפחתו אבל אסור בשום פנים לאב להעלים עין ממעשיו של בנו, בין טובים, בין רעים.
על האב לעודד את בנו במעשיו הטובים ולהוכיחו על מעשיו הרעים באופן כזה שהאב יתן הכוונה ויעוץ טוב לבנו.
deanram@walla.co.il
|
|
 |
האם יש דברים ``כתובים`` בעולם זה?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
כבוד הרב שלום רב, יש סברה שאומרת ואני מאמינה בכך שהקב``ה מזווג זווגים (נשמות; זכר ונקבה) כבר מבריאת העולם ולכל איש יש את האישה שלו....
האם יכול לקרות מצב (בעולם הקיים) שהאשה תפספס את הגבר שאותו הקב``ה בחר לה?
תשובה
שלום לשואלת הנכבדה.
אין לנו עסק בנסתרות אולם מופיע בספרי חסידות ובספרים קדושים וקדמונים שיש ``זיווג טבעי`` שהינו עפ``י הטבע וזהו הזיווג הטבעי של האדם וכנראה אליו הכוונה שלכל אדם יש את ה``זיווג`` שלו. לעיתים זיווג זה איננו מתממש מסיבות שונות(שאינן ברורות לי דיין) אולם אז ביכולתו להגיע לזיווג השכלי. בכל אופן אם האיש או האשה אינם זוכים ל``זיווג הטבעי`` אין זה ``פספוס`` כדבריך אלא המשמעות הינה שחל הזיווג ה``שכלי`` ואז אין שום סיבה שבעולם שלא יצליחו אלא כן יצליחו ויזכו להקים בית נאמן בישראל המיוסד על אדני החסידות, האהבה והכבוד ההדדיים.
בכבוד התורה, הרבני משה ר.
|
|
 |
האם מותרת טבילה לרווקה ?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
בס``ד
שלום רב
אני נמצאת בתהליך התקרבות, אני רווקה ומרגישה צורך עז לטבול במקווה בתהליך התקרבות זה.
שאלתי היא האם כרווקה מותר הדבר
תודה
סוזן
תשובה
שלום.
אמרו רבותינו הקדושים ``הרוצה להיטהר מסיעין בידו או בידה``.
רצונך הינו נעלה וחשוב ולא נראה שיש איסור בדבר, הננו מאחלים לך שבקרוב תוכלי להקים בית נאמן בישראל ואז הטבילה תהיה חובה ומצווה.
ראוי גם שתהליך ההתקרבות יהיה מלווה ומודרך ע``י אישיות תורנית כגון רב או/ו רבנית ובו יתוספו היבטים נוספים להשלמת והרחבת נקודת המבט של אושר החיים היהודיים.
בברכת התורה, הרבני משה ר.
|
|
 |
הוספת שם שני כיצד ?
|
התשובה |
הרבני משה רבפוגל |
שאלה
שלום רב!
קוראים לי אורטל מזוז ואני בת 14.6,ברצוני להוסיף שם שני מכיוון שאינני מרגישה ששמי מקרב אותי אל הקב``ה יתברך.אינני יודעת אם זה כדאי ורצוי.
חשבתי על השם``אליאן`` אך אשמח לקבל הצעות נוספות.
תודה רבה והמשך יום טוב!:]
תשובה
שלום
ראשית הקרבה או הריחוק מה' נובעים מהמעשים ולא מהשם, כך למדונו רבותינו.
הוספת שם נהוגה רק במצבים מיוחדים ובעיקר כאשר האדם זקוק לרפואה. השם אורטל הינו נאה מאד. פירושו עפ``י פנימיות התורה והחסידות הינו ``אור`` ואין אור אלא תורה ביחד עם ה``טל`` שבו עתיד הקב``ה לחיות את המתים. לפיכך שמך מבטא גם קרבה עמוקה לקב``ה. הננו מאחלים לך כל טוב בגשמיות וברוחניות ויהי רצון שהקב``ה ימלא משאלות לבך לטובה.
בברכת התורה, משה ר
|
|