שאלה שלום.
יש מיזם חדש שהנני מעוניין להשתתף בו, המבוסס על ``חכמת ההמונים``. רצ``ב, רקע על המיזם. השאלות הנן. א. האם אין בעיה הלכתית של כביכול ``הלשנה`` במיזם זה ? ב. מי ראוי להצטרף למיזם זה ? ג. אולי ניתן ליישם רעיון זה גם לגבי שמירת השבת ? ע``י הקמת אתר שומרי שבת שאליו יצטרפו שומרי שבת. רקע על המיזם: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף אגף התנועה – משטרת ישראל ועמותת ``נתיב בטוח``, משיקות בימים אלו מיזם חדש: ``שומרי הדרך – שינוי חברתי בכבישים``, על מנת לשנות את תרבות הנהיגה בישראל ולקדם נהיגה על פי החוק בקרב כלל הנהגים. מטרת המיזם היא לתעד עבירות תנועה חמורות המבוצעות בכבישי הארץ, בדגש על בריונות כביש, ובכך לייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות תנועה. אנו עושים זאת באמצעות אכיפה אזרחית של עבירות תנועה בכבישים - כי הכביש שייך לכולנו. ייחודו של המיזם הוא השימוש בחוכמת ההמונים – מתן האפשרות לכל אזרח, הפועל מתוך אחריות אישית ומוסרית לנושא הבטיחות בדרכים, לתעד עבירות תנועה חמורות באמצעים דיגיטליים מתקדמים.
תשובה שלום.
הרב יעקב אריאל פסק שאין בעיה להצטרף למיזם זה מכיוון שמדובר בשמירה על חיי אדם.
ראוי להצטרף למיזם זה כל אדם ישר, אחראי ואמין שיכול להתייחס למיזם ברצינות הדרושה לכך. משה ר
מדוע בפרשת בהעלותך לפני ``ויהי בנסוע הארון הנון הפוכה ?
תשובה שלום
בפרשת ``בהעלותך``, חומש במדבר פרק י´ פסוקים ל``ה-ל``ו ``ויהי בנסוע הארון`` כתובה בספרי התורה האות נ הפוכה פעמיים: פעם אחת לפני פרשת ``ויהי בנסוע`` ופעם אחת אחריה.
הגמרא אומרת שפרשה זו היתה אמורה להיות כתובה במקום אחר, ונכתבה דווקא במקום זה כדי להבדיל בין פורענות לפורענות. פורענות ראשונה בפסוק ל``ג ``ויסעו מהר ה´`` ומבארת הגמרא שהסיעו עצמם מאחרי ה´. פורענות שניה מפסוק ל``ז ``ויהי העם כמתאוננים`` עד פרק י``א פסוק ל``ד - פרשת המתאוננים.
שאלה שלום.
שמעתי שהשמש שלנו זמנית וגם היקום כולו עלול להפסד תוך כ 4 מילירד שנים. אני יודע שאנחנו כבר לא נהיה בין החיים אולם מה יהיה עם בנינו ובני בניהם של בנינו, כוונתי בשרשור של כל הדורות? יואל
תשובה שלום.
עפ``י הרמב``ם אין ראיות לקץ העולם מהתורה או/ו מהתנ``ך.
כמו כן המטרה הנה השגת חיי העולם הבא. כלומר, שכל הנבראים ישיגו את חיי העולם הבא. אם יהיה קץ לנבראים בזמן מסויים מה הבעיה הרי הם טרם נולדו. כמובן שאנחנו רוצים בהמשכיות של המציאות ושל המפעל המשותף לקב``ה ולבני האדם. אולם המטרה הנה השגת חיי העולם הבא לכל הנבראים.המשמעות של ההגעה לחיי העולם הבא הנה הדבקות בשכל הפועל והכרתו עד כמה שניתן לאדם להשיג. משה
מדוע יש אנשים שנמשכים לבני מינם ? כיצד להתמודד עם הבעיה?
תשובה שלום.
אולי אלה אנשים שלא קבלו מספיק חום אנושי מאביהם, לכן הם נמשכים לגברים כי הגבר הנו המשפיע לפי הקבלה והוא זה שנותן את החום האנושי אף כי גם לאשה חלק בדבר.
מתמודדים ע``י חינוך והסברה בדרכי נועם.
שאלה שלום. ברדיו ``קול חי`` מושמעת פרסומת במסווה של שיחה טלפונית בין הקרין לבין מנהל החברה לשם רכש בר מים. זוהי הקלטה שבה הקרין משוחח כביכול עם מנהל החברה המוכרת את מתקן המים וזה עונה לו ש``רק היום`` ישנו מבצע מיוחד של הוזלה. השומע מהצד חושב שזוהי שיחה חיה בזמן אמת ומשתכנע שבאמת רק היום ישנה הוזלה משמעותית ולכןכדאי לו לרכוש את בר נהמים אולם למעשה הפרסומת הזו הינה הקלטה שחוזרת על עצמה. שמעתי על אדם אחד לפחות שנפל בפח הזה. כידוע בכל פרסומת ישנה הונאת דברים במידה מסויימת אולם בפרסומת זו. האם אין זו הונאת דברים לשמה?
תשובה תשובה:
אונאת דברים היא לצער בדברים. אם אכן אנשים עלולים לטעות זו אונאת בממון. אך מסופקני אם אכן אנשים טועים לחשוב שזו שיחה אמיתית ולא פרסומת
שאלה שלום.
אבקש לדעת למה קרה לציבור הדתי מה שקרה עם הזה שאינני רוצה לציין את שמו ?
משיח
תשובה שלום.
ראשית, עליך לדעת שהרב איננו כומר.
ישנו פסק הלכה שעבירות שבין אדם למקום אסור לספר לכל אדם ואפילו היה זה הרב או/ו המשיח בכבודו ובעצמו. על עבירות כאלה יש להתוודות רק אל הקב``ה.
לכן, יש למנוע מצבים כאלה של שאלות אישיות על עבירות או/ו מעשים שליליים לרבנים. אמנם הש``ע פוסק שאם קרה לאדם דבר לו טהור בינו לבין אשתו שקשור לימי נידתה או כדומה עליו לפנות לתלמיד חכם שיראה לו דרכי תשובה. אולם יש למגר ולמעט את התופעה של פניות לרבנים בעבירות אישיות שבין אדם למקום. הרב איננו פסיכולוג ואיננו רופא נפש ולכן עפ``י פסק הרמב``ם אסור להתוודות על עבירות שבין אדם למקום בפני שום אדם. הרב הזה שאתה מתכוון אליו צריך לעשות תשובה ויהיה רצון שה' יסלח לו.
משה רבפוגל
מהו ה``שד העדתי`` ?
אינני מבין מה אומר המשפט הזה ששמעתי אותו ?
כיצד יש להתייחס אליו באופן הלכתי ?
יואל
תשובה שלום.
כבר פסק הרמב``ם (שהיה דרך אגב ספרדי טהור) שאין ``שדים`` ומאז שפסק, כך אמר הרבי מקוצק חדלו השדים מלהתקיים. בכל זאת לגופו של עניין אומר ה``ש``ע`` ש``אלה ואלה יסודתם בהררי קודש וכל אחד יתפלל לפי הנוסח שלו``, כלומר יופיה של אומתינו הינו בגיוון הנוסחים השונים והעדות השונות. מה שחשוב זוהי האחדות ולא האחידות.
שאלה שלום.
האם מותר לאכול בשבת אוכל רק לצרכי רפואה ?
כגון מיץ סלק להורדת לחץ דם ? כגון מיץ גזר לבריאות העיניים ?
מושיקו
תשובה שלום.
הש``ע בהלכות שבת פוסק שכל אוכל שהינו מאכל בריאים אע``פ שאוכלו לרפואה מותר.
לכן, פשוט שמותר. יש כמה סייגים בדבר כגון שיש לו כאב שיניים ורוצה לגמוע חומץ לרפואה, עליו לשתות ולא לפלוט (הכוונה לכמות קטנה) אחרת יש חשש שיראה כאילו מתכוון לרפואה.
* חבקוק הינו מרכז האתר.
* המורים המופיעים באתר אינם בהכרח נושאי תואר רשמי של מורה.
"אנו מבקשים בכל לשון של בקשה, לא להפעיל את האתר הזה בשבת או/ו במועדי ישראל
השימוש במחשב במהלך השבת, כרוך בחילול שבת, שהוא איסור חמור מן התורה".
we ask you to refrain from accessing this web site on the Sabbath or Jewish holiday. The operating of a computer by a Jewish person on the "
Sabbath, involves desecration of the Sabbath which is forbidden according to Torah Law